بررسی سیستم تعلیق خودرو و اجزای آن در مجله صنعتی کولیس

1220 بازدید 20 لایک
 

یکی از اصلی‌ترین بخش‌هایی که در هنگام بررسی و نقد خودروها مورد توجه قرار می‌گیرد، سیستم تعلیق خودرو است؛ همچنین در هنگام انتخاب و خرید خودرو یکی از مهم‌ترین مواردی که باید در نظر گرفته شود، سیستم تعلیق است. به طور کُلی در وصف سیستم تعلیق خودرو باید گفت که وظیفه این سیستم هدایت و تنظیم فرمان پذیری خودرو است. اما سیستم خودرو شامل چه بخش‌هایی می‌شود، چه وظایفی دارد و چرا نقش تعیین کننده‌ای در نظر متخصصان خودرو دارد؟ برای پاسخ به این سوالات لطفاً تا انتها با کولیس همراه شوید.

سیستم تعلیق خودرو چیست؟

سیستم تعلیق خودرو بخشی از خودرو است که ارتعاشات و تکانه‌های ناشی از حرکت خودرو بر روی جاده و سطوح ناهموار را دفع می‌کند. این سیستم از بدنه و سرنشینان خودرو محافظت می‌کند و حس نرم بودن رانندگی را القا می‌کند. این سیستم شامل قطعات اصلی فنرها، کمک فنرها، ستنون نگهدارنده و چرخ‌هاست. همچنین سیستم تعلیق ارتباط بین چرخ‌ها با محور جلو و عقب، شاسی‌ها و زمین را برقرار می‌کند.

نقش سیستم تعلیق خودرو

همانطور که گفتیم سیستم تعلیق خودرو ارتعاشات و نوسانات ناشی از حرکت چرخ‌ها بر روی زمین را از بین می‌برد و نیروی وارد شده به خودرو را کنترل می‌کند. اما دیگر وظیفه مهم سیستم تعلیق، کنترل حرکت خودرو است. این سیستم موجب ارتقاء عملکرد چرخ‌ها و فرمان می‌شود و اصطکاک مناسب با سطح جاده را ایجاد می‌کند. بنابراین با یک سیستم تعلیق خوب می‌توان کنترل راحت‌تر خودرو و فرمان پذیری امن را تضمین نمود.

البته این موارد از ابتدایی‌ترین وظایف سیستم تعلیق خودرو می‌باشند که از ابتدای ساخت خودروهای بنزینی مورد استفاده قرار گرفته‌اند. اما در صنعت خودروسازی کنونی، نقش سیستم تعلیق بسیار پیچیده و پیشرفته‌تر شده است؛ به طوری که سیستم تعلیق در خودروهای امروزی در تامین راحتی سرنشینان، افزایش طول عمر بدنه و قطعات خودرو و حتی ایمنی خودرو و سرنشینان آن در هنگام تصادفات نقش برجسته‌ای دارد.

در هنگام طراحی و ساخت سیستم تعلیق، بیش از هر چیزی به دو اولویت فرمان پذیری و ارتقاء قابلیت سواری و راحتی توجه می‌شود. به طوری که کنترل وزن خودرو در هنگام حرکت نقش مهمی در حفظ فرمان پذیری و جلوگیری از تصادفات دارد. از این رو می‌توان سیستم تعلیق را مهم‌ترین عامل در جلوگیری از چپ شدن خودرو دانست.

سیستم تعلیق با تغییر میزان نیروی وارد شده به چرخ و تقسیم نقطه ثقل خودرو تعادل آن را حفظ می‌کند. در غیر این صورت با وارد شدن خودرو به پیچ ها یا ناهمواری‌های جاده، پایداری خودرو از دست می‌رود و دچار انحراف و حتی کشیدگی فرمان می‌شود. بنابراین یکی دیگر از وظایف سیستم تعلیق خودرو را می‌توان حفظ تعادل و تقسیم وزن آن بین چرخ‌ها دانست.

انواع سیستم تعلیق در خودرو

سیستم تعلیق به دو نوع تقسیم می‌شود: سیستم تعلیق مستقل و وابسته. در سیستم‌های وابسته چرخ‌های متصل به یک محور (اکسل) به هم وابسته‌اند و با حرکت هر کدام دیگری نیز رحکت می‌کند. اما در سیستم تعلیق مستقل چرخ‌های مرتبط به هر محور فعالیت جداگانه دارند. اما خود این سیستم‌ها به دسته‌های مختلفی تقسیم می‌شوند که شامل:

مک فرسون

نوعی سیستم تعلیق که در خودروهای دیفرانسیل و خصوصاً خودروهای اروپایی دیده می‌شود. در این سیستم طبق‌ها حذف شده‌اند و به جای آن از استارت استفاده می‌شود.

دو جناقی

این سیستم از دو طبق جناقی تشکیل شده که موازی هم هستند. این نوع سیستم تعلیق خودرو در ماشین‌های اسپرت و مسابقه‌ای متداول است و از کارایی بالایی برخوردار است. البته ضعف‌هایی مثل سر و صدا یا ضربه به سرنشین هم در این سیستم دیده می‌شود.

طبق دار عرضی

این سیستم‌ها نیز دو جناقی بوده و از دو طبق A شکل تشکیل می‌شود. البته این نوع سیستم خیلی متداول نیست و بیشتر در خودروهای کلاسیک آمریکایی دیده می‌شود.

سیستم تعلیق هیدرولیک

این سیستم بیشتر در خودروهای سنگین و نظامی کاربرد دارد و از سیلندرهای روغن برای کنترل ضربه و فشار اسفتاده می‌کند.

سیستم تعلیق بادی

یکی از کارامدترین انواع سیستم تعلیق خودرو است که امروزه در خودروهای SUV و آفرودی به کار می‌رود. در این سیستم از کمپرسور هوا به جای پمپ روغن استفاده می‌شود.

سیستم الکترومغناطیسی

سیستم تعلیق الکترومغناطیسی جدیدترین سیستم تعلیق است که از مواد حساس به مغناطیس استفاده می‌کند. در این سیستم تنظیم سفتی و نرمی فنرها هوشمند بوده و عملکرد بسیار سریعی دارد. این سیستم تعلیق بیشتر در خودروهای بنزینی و برقی جدید به کار می‌رود. 

سیستم تعلیق خودرو از چه اجزایی تشکیل شده است؟

انواع مختلفی از سیستم تعلیق بر روی خودروهای متفاوت نصب می‌شود. بنابراین ممکن است در یک خودرو  اجزای خاصی ببینیم که در سایر خودروها وجود ندارد. اما می‌توان گفت که اجزای اصلی این سیستم در تمام خودروها تا حد زیادی مشترک است. هر کدام از این اجزا وظیفه جداگانه‌ای بر عهده دارند و در صورت خرابی آنها تعلیق و پایداری خودرو مختلف می‌شود.

مهم‌ترین اجزای سیستم تعلیق شامل بازوی آزاد، بازوی دنباله دار، بازوی فرمان اکسل، بازوی خمیده، بازوی پیت من، میله پن هارد، میله الصاقی، شاه پین، بازوهای کنترل و کمک فنرها هستند. علاوه بر این چرخ‌ها، رینگ و لاستیک و شاسی نیز با سیستم تعلیق همکاری مستقیم دارند. در ادامه به جزئیات اجزای مختلف سیستم تعلیق خودرو می‌پردازیم:

فنرها

مهم‌ترین بخش در سیستم تعلیق فنربندی آن است و انواع مختلفی از فنرها در سیستم تعلیق نقش دارند. فنرها ضربات وارد شده به سیستم تعلیق را جذب می‌کنند تا به شاسی و بدنه منتقل نشود و ارتفاع خودرو را نسبت به جاده حفظ شود. همچنین در حالت عادی فنرها با فشاری که به سمت زمین وارد می‌کنند، اصطکاک مناسب بین جاده و لاستیک را برقرار می‌کنند. متداول‌ترین انواع فنر در سیستم تعلیق خودرو شامل:

  •        فنر مارپیچ یا لول
  •        فنر بادی
  •        فنر تخت یا برگی
  •        میله پیچی

رینگ و لاستیک

خارجی‌ترین بخش سیستم تعلیق لاستیک‌ها هستند و در هنگام حرکت خودرو بیشترین تاثیر را از برخورد با زمین دریافت می‌کنند. لاستیک‌ها با ایجاد اصطکاک مناسب باعث حفظ پایداری می‌شوند و نیروی خود را به سایر اجزای سیستم تعلیق منتقل می‌کنند.

میل تعادل

میل تعادل یا موج گیر وظیفه ایجاد ثبات بیشتر در خودرو و جلوگیری از چپ شدن آن در پیچ های شدید را بر عهده دارد. این میله بین دو چرخ خودرو در محور جلو یا عقب قرار می‌گیرد و ارتباط بین دو کمک فنر را برقرار می‌کند.

میل رابط

میله‌های رابط در سیستم تعلیق وظیفه ایجاد اتصال بخش‌های مختلف سیستم تعلیق خودرو را برعهده دارند. این میله‌ها فلزی بوده و بسیار مقاوم‌اند و به منظور تقویت شاسی به کار می‌روند.

کمک فنر یا دمپر

کمک فنرها به تعداد 4 عدد در خودرو وجود دارند و وظیفه فنرها را تکمیل می‌کنند. کمک فنرها ارتفاع هر چرخ را نسبت به بدنه تنظیم می‌کنند و دائما در حال جذب و رهاسازی نیرو هستند. ساختار کمک فنر به گونه‌ای است که انرژی جذب شده را به طور تدریجی دفع می‌کنند تا تعادل خودرو از بین نرود. بنابراین تعویض به موقع کمک فنر به حفظ سلامت سیستم تعلیق خودرو کمک می‌کند.

سیبک

سیبک یک گوی فلزی دسته دار است که امکان حرکت داخل محفظه فولادی‌اش را دارد. این بخش در واقع اتصال چرخ‌ها با سیستم تعلیق را برقرار می‌کند و چرخش آنها با چرخش فرمان را ممکن می‌سازد.

طبق

طبق اتصال سیستم تعلیق با شاسی را برقرار می‌کند و تعداد آن در سیستم‌های مختلف متفاوت است.

بوش

بوش از جنس لاستیک بوده و وظیفه کاهش سر و صدای ناشی از حرکت قطعات و لرزش آنها را بر عهده دارد. همچنین بوش اتصال برخی قطعات فلزی سیستم تعلیق را برقرار می‌کند.

برای کسب اطلاعات بیشتر پیشنهاد می‌کنیم با وب سایت کولیس ارتباط برقرار نمایید.

 
این مطلب و دوست داشتین؟

ارسال نظر

برای ارسال نظر وارد شوید

راهنمای مجله

جدیدترین مطالب

نکات کلیدی در استفاده از ابزار دستی برای تعمیرات خانگی
نکات کلیدی در استفاده از ابزار دستی برای تعمیرات خانگی
14 بازدید 0 لایک

با ابزارهای دستی مناسب، تعمیرات خانگی را خودتان انجام دهید و از استقلال، صرفه‌ جویی و رضایت شخصی لذت ببرید

مشاهده بیشتر
راهنمای انتخاب چکش تخریب یا پیکور مناسب برای تخریب بتن
راهنمای انتخاب چکش تخریب یا پیکور مناسب برای تخریب بتن
21 بازدید 0 لایک

انتخاب چکش تخریب یا پیکور مناسب نقش مهمی در سرعت، کیفیت و ایمنی عملیات تخریب بتن دارد. در این مقاله یاد می‌گیرید چطور...

مشاهده بیشتر
ویژگی‌های مهم در انتخاب دستگاه فرز CNC برای کارگاه‌ صنعتی
ویژگی‌های مهم در انتخاب دستگاه فرز CNC برای کارگاه‌ صنعتی
30 بازدید 0 لایک

اهنمای جامع انتخاب دستگاه فرز CNC؛ مرور معیارهای کلیدی مثل توان اسپیندل، تعداد محور، دقت و تکرارپذیری، کنترلر، ابعاد...

مشاهده بیشتر
ویژگی‌های مهم در انتخاب متر لیزری برای اندازه‌گیری دقیق
ویژگی‌های مهم در انتخاب متر لیزری برای اندازه‌گیری دقیق
30 بازدید 0 لایک

متر لیزری ابزاری دقیق و سریع برای اندازه‌گیری است که با ویژگی‌هایی مثل دقت بالا، برد مناسب و کاربری آسان، جایگزین...

مشاهده بیشتر
انتخاب دستگاه جوش مناسب برای فلزات نازک
انتخاب دستگاه جوش مناسب برای فلزات نازک
46 بازدید 0 لایک

راهنمای جامع انتخاب دستگاه جوش مناسب برای فلزات نازک؛ بررسی بهترین روش‌ها و نکات کاربردی برای جلوگیری از سوختگی و...

مشاهده بیشتر